Co byste měli vědět o pneumatikách?

 

O Vaše pneumatiky je zapotřebí se náležitě starat. Je to totiž to jediné co Vás drží správně na vozovce.

Minimální hloubka vzorku dezénu letních pneumatik u osobních vozů je 1,6 mm. Při dosažení této hloubky by měla být pneumatika vyřazena z používání. Tato norma platí v mnoha zemích světa a byla přijata jako předpis většiny národních autorit pro dopravu. Pro informaci zákazníka jsou na pneumatikách indikátory hloubky vzorku (TWI), které se objeví v hlavních drážkách vzorku dezénu pneumatiky, jakmile opotřebení pneumatiky dosáhne úrovně hloubky vzorku, například u letních pneumatik 1,6 mm. Hloubka dezénu má zásadní význam na ovladatelnost vozidla na mokré vozovce, zejména na vznik Aquaplaningu. Tento význam narůstá s šířkou pneumatiky. Proto se doporučuje nepoužívat pneumatiky s hloubkou dezénu menší než 2 mm, u širokých pneumatik by pak hloubka dezénu neměla být menší než 3 mm.

Zimní pneumatiky mají zase jiné vlastnosti. Nejčastěji akceptovaná minimální doporučená hloubka vzorku dezénu zimní pneumatiky pro osobní auta je 4 mm. Při dosažení této hloubky by měla být pneumatika vyřazena z používání. U zimních pneumatik je hloubka dezénu pneumatik ještě důležitější než u letních, a to především kvůli bezpečnosti.

Druhy pneumatik (odpovídající stylu jízdy)

Sportovní pneumatika

+ je tužší, velmi odolná při rychlé jízdě (obzvláště při rychlém průjezdu zatáčkami)

– je hlučnější, má nižší kilometrový výkon, nižší komfort jízdy

Komfortní pneumatika

+ je měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, je tichá, má vyšší kilometrový výkon

– v zatáčkách je méně stabilní,  při rychlé jízdě hůř drží stopu.

Typy dezénu

Symetrická pneumatika
Je určená pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie), dezén je symetrický, pozice na vozidle je tedy libovolná.

Asymetrická pneumatika
Je určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná v provedení „komfortní“ i „sportovní“. Vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, každá má svoji specifickou funkci, obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody, přenos záběrových a brzdných sil na vozovku, strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách.

Směrová pneumatika
Je určená pro vozy střední a vyšší kategorie, vyráběná většinou v provedení „sportovní“. Tyto pneu mají šipkou (umístěnou na boku) určený směr otáčení na voze. Zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a mají nižší kilometrový výkon (jsou pozvolna nahrazovány asymetrickými pneumatikami).

Správné nahuštění:

dodržovat hodnoty stanovené výrobcem (příliš vysoký i nízký tlak snižuje životnost pneu)

pravidelná kontrola tlaku (1x měsíčně)

hustit pneu speciální směsí plynů, nikoliv vzduchem (výhody plynu: nižší úbytek tlaku, vyšší komfort jízdy, vyšší životnost pneumatik)

Faktory ovlivňující životnost pneumatik

Správná geometrie
Neseřízená geometrie je prakticky největší vadou a úbytek dezénu je nejmarkantnější.

Styl jízdy
Životnost pneumatiky snižuje především rychlá jízda (obzvláště v zatáčkách), prudká akcelerace a brzdění, přejíždění obrubníků, přetěžování vozu atd.

Kvalita tlumičů
Špatné tlumiče mají za následek efekt „schodů“ na dezénu => pneumatika je hlučná a kmitá.

Použití sezonních pneumatik
V zimě obouvejte zimní, v létě letní pneu, rozdíl není jen ve vzorku, ale hlavně ve směsi, ze které je pneumatika vyrobena, každá pneu je právě touto směsí přizpůsobena provozním teplotám => i to má vliv na životnost.

Vyvážení pneumatik
V neposlední řadě má i špatné vyvážení negativní vliv na životnost pneumatik (=> nerovnoměrný úbytek dezénu).